مهندسی مكانيك ماشين هاي كشاورزی
The Mechanics of Agricultural Machinery Engineering

 
تاريخ : جمعه 3 مهر1388


کرج - نخستين تراکتور هيبريدي (برقي - خورشيدي) کشور توسط پژوهشگران پرديس کشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران در دست ساخت است. مجري اين طرح تحقيقاتي روز يکشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: طراحي ساخت و ارزيابي تراکتور الکتريکي هيبريدي به کمک پانل هاي خورشيدي از ارديبهشت سال 1386 در گروه مهندسي مکانيک ماشين هاي کشاورزي دانشگاه تهران آغاز شده و تاکنون حدود 70 درصد کار ساخت اين تراکتور تکميل شده است. عليرضا کيهاني افزود: با توجه به پايان پذيري سوخت هاي فسيلي و وابستگي شديد توليد و توزيع غذا در جهان صنعتي کنوني به سوخت هاي فسيلي، طراحي و ساخت ادوات کشاورزي که بتوانند از منابع ديگر انرژي استفاده کنند، ضروري است. وي خاطرنشان کرد: انرژي خورشيدي مي تواند به عنوان جايگزين مناسب مدنظر قرار گيرد زيرا اين منبع انرژي در همه جا در دسترس است و به عنوان مثال طبق برخي برآوردها با نصب پانل هاي فتوولتاييک با بازده 12 % تنها در 5/1 درصد خاک اروپا، تمام انرژي مورد نياز جهان را مي توان تامين کرد. اين استاد دانشگاه، نداشتن آلودگي صوتي، دودزا نبودن اگزوز و استفاده بهينه از نور خورشيد را از جمله مزاياي تراکتورهاي هيبريدي دانست. کيهاني گفت: طراحي و ساخت اين تراکتور بطور کامل بومي بوده و توليد انبوه آن به راحتي در داخل کشور ميسر است. وي ادامه داد: 16 کيلووات-ساعت باتري اسيدي نصب شده برروي تراکتور مي تواند آن را در طول روز براي انجام کارهايي نظير کاشت، سمپاشي، بذرپاشي، درو، انتقال محصولات در مزرعه و غيره به راه اندازد. وي افزود: شارژ باتري ها به دو صورت انجام مي شود، اول ازطريق پانل خورشيدي نصب شده در بالاي تراکتور و دوم ازطريق پانل هاي نصب شده در ايستگاهي ثابت در مزرعه که اکنون مورد دوم نصب نشده و به جاي آن از برق شهري براي شارژ باتري ها استفاده مي شود. کيهاني گفت: نکته جالب توجه در اين تراکتور آن است که پانل ها به صورت سايبان، راننده و تراکتور را در شرايط نامساعد و هواي گرم محافظت مي کند. اين استاد دانشگاه افزود: اين تراکتور از دو موتور 10 کيلووات (14 اسب بخار) مستقل با سرعت متغير براي هر چرخ استفاده کرده و براي زمان هاي محدود حتي قادر به تامين توان هاي بالاتر نيز است اما سرعت نهايي اين تراکتور حدود 25 کيلومتر در ساعت است. کيهاني اضافه کرد: يک موتور 16 کيلووات (22 اسب بخار) نيز براي راه اندازي سيستم اتصال سه نقطه و محور تواندهي با 540 و 1000 دور در دقيقه در اين تراکتور استفاده شده است تا قادر به راه اندازي ديگر ادوات کشاورزي باشد. وي پيش‌ بيني کرد، وزن نهايي اين تراکتور حدود 1500 کيلوگرم باشد. کيهاني يادآور شد: به علت اينکه اين تراکتور درحالت ايستاده انرژي مصرف نمي کند و همچنين به علت حذف سيستم هاي مکانيکي انتقال قدرت، بازده نهايي آن حدود 75 درصد است، درحالي که به رغم قرن ها توسعه و بهبود، بازده نهايي تراکتورهاي فسيلي فقط حدود 15 درصد مي باشد. وي گفت: براي ساخت اين تراکتور، 155 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارهاي دبيرخانه بند دال ماده 45 ، تامين شده است و پيش بيني مي شود تکميل آن دو سال و نيم ديگر طول بکشد. 7419/561



ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : پنجشنبه 28 آذر1387

در معرفی قسمتهای مختلف تشکیل دهنده ی موتور اتومبیل ها و انحصارا ماشین های کشاورزی به پمپ های روغن می رسیم.

در این مطلب نیز مثل مطلب انژکتور٬ نتیجه ی تحقیقات یکی از دانشجویان رشته مکانیزاسیون را قرار دادم. با تشکر از نویسنده ی این پروژه ٬ امیدوارم مطالب موجود برای شما مفید باشه.

در این پروژه می تونید اطلاعاتی از قبیل:

۱-پمپ روغن و انواع آن

۲-معرفی پمپ روغن تراکتور رومانی

۳-قطعات پمپ روغن دنده ای

۴- شرح مراحل ساخت پمپ روغن

۵- محاسبات چرخ دنده

۶- عیب قطعات

۷- تعمیر پمپ های روغن

را بدست بیاورید. برای دانلود مطلب، بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید.

Rotor-type oil pump

ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : پنجشنبه 28 آذر1387

ديدم كلاچ مكانيزم جالبي داره گفتم در اختيار همه قرار بدم. شايد شما هم خوشتون بياد.

كلاچ وسیله ایست كه براساس وجود اصطحكاك بین دو سطح كار می كند و وظیفه اش قطع و وصل در انتقال توان از میل لنگ و موتور به جعبه دنده است.

در مورد كلاچ دو حالت وجود دارد: 1- حالتی كه پا بر روی پدال فشار نمی آورد. 2- حالتی كه پا بر روی پدال فشار می آورد.

كلاچ از پدال، محور اتصال پدال و توپی بلبرینگ، توپی بلبرینگ، بلبرینگ، صفحه‌ی تماس بلبرینگ و سطح انگشتی ها، انگشتی ها، فنرها، پوسته فنر، میله‌ی اتصال پوسته فنر وصفحه‌ی فشاردهنده، پیچ تنظیم طول فنر، استكانی های فلزی كه فنر داخل آن قرار می گیرد، صفحه‌ی فشاردهنده، صفحه كلاچ كه بر روی آن لنت كوبی شده است و شافت كلاچ كه وظیفه‌ی انتقال توان به جعبه دنده را برعهده دارد تشكیل شده است

طرز كار يك كلاچ

.

براي دريافت مطلب بيشتر بر روي ادامه ي مطلب كليك كني



ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
رويدادهاي مهم و روند تحولات مؤثر در توسعه مكانيزاسيون كشاورزي ايران در اين مطلب مي خواهيم روند توسعه ي مكانيزاسيون از سال 1301 تا امروز رو بررسي كنيم. در واقع تحولاتي كه در اين مدت در زمينه ي مكانيزاسيون رخ داده. شايد براي برخي جالب باشه روند توسعه ي مكانيزاسيون را بدانند و خوب است كه بدانيم كجا بوديم و حال كجا هستيم و چرا اينجا هستيم؟! دهه اول (1310-1301) ورود دو دستگاه تراكتور چرخ زنجيري به بوشهر در سال 1303 ورود يكدستگاه تراكتور به مدرسه عالي فلاحت (1308) دهه دوم (1320-1311) توسعه مكانيزاسيون از طريق كارخانجات قند كرج- ورامين- شازند اراك ايجاد بانك فلاحتي و صنعتي ايران تشكيل شركت شيار تدوين و اجراي طرح مكانيزاسيون كشاورزي ادامه ي اين روند توسعه را در ادامه ي مطلب مطالعه كنيد:

ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : جمعه 15 آذر1387

ترمز سريع Quick Stop

با توجه به پیشرفت ثانیه ای علم الکترونیک تصمیم گرفتیم که از نقش این علم در پیشرفت تکنولوژی ماشینهای کشاورزی هم مطالبی را در اختیار خوانندگان علاقه مند قرار دهیم باشد که شاهد اختراعات بیشتری از سوی پژوهشگران ایرانی باشیم. دراین مقاله شما را با سیستم جدیدی که توسط آقای برنارد هریس از انجمن مخترعان استرالیا به دستمان رسیده آشنا می کنیم.این سیستم الکترونیکی جهت نصب بر روی تراکتور ها ممکن می باشد.منتظر اختراعات جدیدتری باشید.

quik stop




ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : جمعه 15 آذر1387

ديدم كلاچ مكانيزم جالبي داره گفتم در اختيار همه قرار بدم. شايد شما هم خوشتون بياد.

كلاچ وسیله ایست كه براساس وجود اصطحكاك بین دو سطح كار می كند و وظیفه اش قطع و وصل در انتقال توان از میل لنگ و موتور به جعبه دنده است.

در مورد كلاچ دو حالت وجود دارد: 1- حالتی كه پا بر روی پدال فشار نمی آورد. 2- حالتی كه پا بر روی پدال فشار می آورد.

كلاچ از پدال، محور اتصال پدال و توپی بلبرینگ، توپی بلبرینگ، بلبرینگ، صفحه‌ی تماس بلبرینگ و سطح انگشتی ها، انگشتی ها، فنرها، پوسته فنر، میله‌ی اتصال پوسته فنر وصفحه‌ی فشاردهنده، پیچ تنظیم طول فنر، استكانی های فلزی كه فنر داخل آن قرار می گیرد، صفحه‌ی فشاردهنده، صفحه كلاچ كه بر روی آن لنت كوبی شده است و شافت كلاچ كه وظیفه‌ی انتقال توان به جعبه دنده را برعهده دارد تشكیل شده است.




ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد

شركت كاترپيلار (caterpillar)  يك سيستم سوخت رساني انژكتوري از نوع پمپ واحدي با تكنولوژي جديد را معرفي كرده است.

اين سيستم  (HEUS) شبيه به سيستم‌هاي پمپ واحدي معمول نبوده و به جاي اينكه حركت پلانجر در داخل بارل براي تحت فشار قرار دادن سوخت از طريق ميل بادامكي كه با موتور تنظيم شده تامين گردد ، از روغن تحت فشار به جاي اين ميل بادامك استفاده مي‌شود و زمانبندي پاشش نيز از طريق يك واحد الكتريكي  (ECM) كنترل مي‌شود.  اين خصوصيت اين امكان را به سيستم (HEUI)  مي‌دهد كه عمل پاشش مستقل از سرعت موتور انجام شود.

زمان شروع پاشش و طول كشيدن آن توسط يك واحد كنترل الكتريكي  (ECM) كنترل مي‌شود و از طريق يك سلونوئيد فرمان الكتريكي ECM  به فرمان مكانيكي تبديل و توسط يك سوپاپ عمل مي‌شود

ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد

سیستم انتقال قدرت نوع پاورشیفت

سیستم انتقال قدرت پاورشیفت از پنج قسمت مهم تشکیل شده است که عبارتند از

سیستم کلاچ سیستم پلنتری سیستم دیفرانسیل جلو سیستم هیدرولیک کامل Hi _ Low (سیستم سبک و سنگین)

 

در سیستم سبک و سنگین دو وضعیت تغییر سرعت را مشاهده می کنیم اولی به صورت انتقال مستقیم سرعت، یعنیِِِ سرعت خروجی با سرعت ورودی *

برابر است که این حالت همان سرعت کاهنده یا به عبارتی سنگین می باشد و دومی به صورت افزایش سرعت

است که در این حالت سرعت خروجی از سرعت ورودی بیشتر می باشد . این سیستم شامل قطعاتی مانند دنده

پیستون ، بوش ، لنت ، صفحات آهنی ، یاتاقان ، سیل و ... می باشد که اگر در دوره سرویس 6000 ساعتی

کنترل گردند ، ممکن است فقط احتیاج به تعویض یاتاقان و سیل باشد ، در غیر این صورت بعد از گذشت دوره

سرویس 6000ساعتی موارد تعویضی و هزینه تعمیرات بسیار بیشتر خواهد بود



ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
شرکت تراکتورسازى ايران وابسته به سايپا دو تراکتور جديد با تکنولوژى روز به بازار عرضه کرد.
به گزارش ستاد خبرى سايپا، مديرعامل شرکت تراکتورسازى ايران به عنوان عضوى از گروه خودروسازى سايپا در اين مراسم با بيان اين که بيش از 93 درصد سهم بازار تراکتور در داخل کشور به شرکت تراکتورسازى ايران عضو گروه خودروسازى سايپا تعلق دارد، گفت: در صورت استمرار حمايت مسئولان کشور، پرداخت مطالبات توسط دولت، تامين سرمايه در گردش قطعه‌سازان و ايجاد نقدينگى مورد نياز کشاورزان از طريق سيستم بانکی، شرکت تراکتورسازى ايران با افزايش کميت توليد و ايجاد تنوع محصول مى‌تواند بيش از اين در تهيه و تامين ماشين‌آلات کشاورزى کشور سهيم باشد.
محمدرضا زمانلو ى تاکيد کرد: اين شرکت در پنج ماهه اول امسال 34 ميليون دلار صادرات محصول داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است.
زمانلو افزود: با توجه به اين که کشور ترکيه به عنوان يکى از اصلى‌ترين بازارهاى تراکتورهاى جديد توليدى شرکت محسوب مى‌شود با توليد انبوه تراکتورهاى رونمايى شده ميزان صادرات اين شرکت نيز افزايش چشمگيرى خواهد داشت.
وى با اشاره به اين که تراکتور 240ITM دو ديفرانسيل با بيش از 30 درصد افزايش قدرت کشش به بازار عرضه مى‌شود افزود: در اين تراکتور از سيستم ترمز ديسکى عوطه‌ور در روغن و حذف آزبست، طرح اکسل عقب مجهز به سيستم کاهنده خورشيدی، کاهش شعاع چرخش فرمان، سيستم فرمان هيدرواستاتيکی، امکان نصب گيربکس سنکرون و ايجاد قابليت لازم جهت نصب لودر به منظور تامين نياز بازار داخلى به تراکتورهاى سبک به ابعاد کوچک و کشش بالا جهت کار در مزارع با مساحت پايين، مکان‌هاى سربسته با ابعاد کوچک و باغات کشاورزى استفاده شده است.
به گفته وی، کاهش مصرف سوخت، استفاده از سيستم PTO دو سرعتی، استفاده از سه نقطه تلسکوپی، سيستم ضد بوکسوات و گيربکش سنگرون 16 سرعته نيز از مزاياى تراکتور 800ITM بوده و اين تراکتور از گواهينامه بين‌المللى STAGEII در آلايندگى برخودار است.


ارسال توسط امير هاشمی نژاد

تراکتور فوق نسبت به نوع تک دیفرانسیل خود از با وجود موتور یکسان به واسطه داشت 2 دیفرانسیل بسیار بهتر عمل کرده و به راحتی از دیسک های سنگین استفاده میکند ،حال آنکه در نوع تک نمیتوانند دیسک سنگین را به عنوان دنباله بند استفاده کنند و از دیسک نیمه سنگین استفاده میکنند .

اطلاعات بیشتر در این مورد را میتوانید از یایت شرکت تراکتورسازی ایران به دست آورید.

جفت دیفرانسیل و مشکلات آن !

با اینکه هنور تراکتور فوق به دستم نرسیده اما به واسطه تحقیقات بسیار تقریبا از مشکلات و معایب آن هم با خبر شدم .گرچه هنگامی که مدتی از آن استفاده کردم میتوانم در مورد آن بسیار بهتر اظهار نظر کنم .انشالله

 

برخی مشکلات در هر نوع تراکتور قابل رفع هستند و برخی خیر .

مشکلاتی از قبیل کم بودن قدرت ، ضعف در طراحی و .... قابل رفع نیست اما نداشتن کابین و تجهیزات جانبی به مرور قابل حل است .

یکی دیگر از مشکلات غیر قابل حل این است که از تراکتور نتوان در کشت ردیفی استفاده کرد.

همان طور که در شکل نشان داده شده چرخ های جلوی تراکتور نیز بزرگ است و با چنین چرخ هایی نمیتوان میان ردیف های چغندر قند (به عنوان یک کشت ردیفی که نیاز دارد بعد از کاشت تراکتور به کرات وارد آن شود و باید از میان ردیفها عبور کند) رفت.

(در زیر عکسهایی از دو مدل وجود دارد که میتوانید تفاوت اندازه چرخ ها را در آنها ببینید که البته عکس دوم تراکتور ۲۸۵ تک دیفرانسیل است که با ۳۹۹ تک دیفرانسیل از نظر سایز چرخ جلو فرقی ندارد.)

تراکتور 399 جفت دیفرانسیل



ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد

 بسته جمع کن Bale accumulator

هلیس-مته  Auger 

غوزه پنبه  Boll

کمباین   Combine

ذرت کن  Corn snapper

ساقه کوب  Conditioner

|ساقه ساز-کاندیشنر - له کن Conditioner

مکعب ساز-قرص ساز Cuber-wafring machine

شانه برش Cutter bar-cutterbar

ماشین پنبه پاک کنی Cotton gin

فنر شناور Float spring

دماغه)در کمباین) Head

محافظ-انگشتی(در دروگر های شانه ای)  Guard-finger

دروگر-ساقه کوب Mower conditioner

دروگر-علف چین-علف بر Mower

چرخ فلک Reel

کمباین دوار Rotary combine

غلتک Roll

نوار ساز Windrower

یوغ Yoke

ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : شنبه 23 شهریور1387
اینم چند تا فایل اموزشی دیگه . همه ی فایل ها مصور هستند.


Plan 1 - Vintage Farm Tractor Plans

Plan2 - Build a Tractor From a Model T




















ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : شنبه 23 شهریور1387
این یه مقاله اموزشی در مورد این که چه طور میشه از قطعات خودرو که در قبرستان ماشین ها به وفور پیدا می شه یک تراکتور کوچک ساخت.(البته انگلیسیه)


How to Build a Midget Tractor




ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : پنجشنبه 14 شهریور1387
انواع تراکتور


طبقه بندی انواع تراکتور

 


از آنجا که کاربرد تراکتور در دنیای جدید بسیار گسترده است , تراکتور هایی که ساخته می شوند دارای توان , اندازه و طرح های متفاوتی هستند . تحویل تدریجی تراکتور , موجب به وجود آمدن طبقه بندی های گوناگون برای آن شده است . ترکتورهای ساخته شده :

منبع: وبلاگ شركت مكانيزاسيون گلپونه سبلان

ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد

تاریخچه:
شرکت ماشين‌آلات صنعتی تراکتور سازی ایران در سال 1356 فعالیت خود را با اخذ پروانه از وزارت صنایع و معادن به منظور ساخت و مونتاژ تریلر کشاورزی آغاز كرد.
طراحی ابتدائی این کارگاه توسط مهندسان مشاور کشور رومانی که یکی از پیشتازان این صنعت مي‌باشد صورت گرفت.


طرح‌ريزی اولیه بر اساس تولید 5هزار دستگاه تریلر در سال صورت گرفت.
از شهریور 1366 نیز طرح ساخت بکهو لودر تحت لیسانس کمپانی M.F انگلیس در این کارخانه مورد بررسی قرارگرفت.
در سال 1370 خط تولید بکهو لودر به عنوان محصول اصلی شرکت توسط وزیر صنایع سنگین افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ظرفیت تولیدی این خط 5 دستگاه انواع بکهو لودر در روز است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد

:تراکتورها و بولدوزرها
تراکتورازمهمترین ماشین الات راهسازی وساختمان سازی است که دارای کاربردهای متعددی است هدف اولیه تراکتوربه جلوراندن ویا کشیدن اقسام بارها میباشد برروی تراکتورانواع لوازم مکانیکی را میتوان نصب کرد لوازمی ازقبیل : بیل های مکانیکی ریپرها تیغه های بولدوزر دکل های لوله گذار جانبی کج بیل ها نهرکن ها وغیره به علاوه ازتراکتور استفاده های دیگری هم میکنند نظیرکشیدن اسکریپر واگن وغیره .
تراکتورها ازموتورهای دیزل که معمولا توربوشارژهستند نیرومیگیرند ودرانواع استاندارد ودنده اتوماتیک موجودهستند همچنین کنترل آنها به صورت کنترل هیدورلیک ودنده اتوماتیک است تراکتورها بردونوع کلی چرخ زنجیری وچرخ لاستیکی میباشند .
کاربرد
بولدوزرها موارد استفاده فراوانی دارند که ازمیان میتوان به موارد زیراشاره کرد
1-تصطیح زمین وپاک سازی آن ازبوته ها وکنده های درخت
2-ایجاد راههای اولیه درکوهستانهای وزمینهای سنگ لاخی
3-جابجا کردن توده خاک به صورت فشاردادن درحجم های زیاد
4-کمک به هل دادن اسکریپرها
5- پخش کردن خاک درخاکریزها
6-پشته کردن خاک درکنارنهرهای ایجادشده
7- تصطیح وپاک سازی بقایای مانده ازعملیات ساختمانی
8-نگهداری راههای موقت خاکی
9-پاک سازی گودالهای کف معادن
انواع تراکتورها
الف – تراکتورهای چرخ زنجیری





ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : شنبه 2 شهریور1387

   




   




   



ارسال توسط امير هاشمی نژاد

 

موتور

موتور ساخت شركت موتورسازی سیزو دیزل فنلاند (Sisudiesel) بوده و در طراحی تخصصی آن شرایط دشوار عملیات زراعی مد نظر قرار گرفته است. توان موتور بر اساس استاندارد ISO14396 معادل 184 اسب بخار می‌باشد. رعایت مواردی همچون حفظ دور مشخصه موتور در یك سطح عملی و قابل قبول، افزایش میزان گشتاور در دورهای پایین موتور، تثبیت گشتاور در محدوده مناسبی از تغییرات دور موتور، افزیش راندمان با مصرف سوخت قابل قبول و . . . سبب شده است تا كارآیی موتور بهبود یابد.

 

 

گیربكس

نیروی محرك حاصل از موتور، از طریق یك عدد كلاچ تك صفحه‌ای خشك ( مجهز به پمپ روغن ) تامین می‌گردد.

گیربكس دستگاه مجهز به دنده كمك ( دنده سبك، سنگین و فوق سنگین )، دنده اصلی (1،2،3،4) و دنده اتوماتیك دلتا پاور شیفت (دندهIII،II،I) است كه در مجموع تعویض 36 دنده مختلف را امكان پذیر می‌سازد.

همچنین با بهره‌گیری از یك اهرم دنده عقب/جلو امكان تغییر مسیر حركت وجود دارد. افزایش استفاده از دنده‌های سینكرونه سبب شده است تا هزینه تعمیرات این نوع گیربكس در مقایسه با گیربكس‌های كاملاً پاورشیفت كاهش یابد.

سرعت حركت در دنده‌های فوق سنگین ( كریپر )، سنگین و سبك به ترتیب حدود 5.0 تا 5.2 كیلومتر در ساعت، 5.2 تا 12.5 كیلومتر در ساعت و 9 تا 40 كیلومتر در ساعت بوده است و به ترتیب مناسب عملیات زیر بنایی، عملیات كشاورزی و حمل و نقل جاده‌ای است. در هر یك از دنده‌های فوق سنگین، سنگین و سبك امكان تعویض 12 دنده نزدیك به هم وجود دارد كه دستیابی به حداكثر توان را امكان پذیر می‌سازد.

 

اكسل جلو

اكسل محرك جلو نیروی حركتی خود را از گاردان سمت جلو جعبه دنده تامین می‌كند و مجهز به قفل دیفرانسیل الكتروهیدرولیكی است كه همزمان با قفل دیفرانسیل عقب عمل می‌كند.

خلاص و درگیر شدن دیفرانسیل جلو به وسیله سیستم الكتروهیدرولیكی صورت می‌گیرد. وقتی توسط كلید مربوطه دستگاه را در حالت چهار چرخ محرك قرار می‌دهید، فنرهای بشقابی، مجموعه لنت‌های مربوطه را به یكدیگر فشرده و گاردان به حركت در می‌آـید. بدین ترتیب نیروی محرك به چرخ‌های جلو نیز انتقال می‌یابد.

وقتی موتور خاموش باشد، به دلیل عدم خنثی سازی فشار فنر‌های بشقابی توسط فشار هیدرولیك، سیستم چهار چرخ در حال درگیری خواهد بود. همچنین با فشردن پدال ترمز نیز دیفرانسیل جلو به طور موقت درگیر خواهد شد تا نیروی ترمز به چرخ‌های جلو نیز، انتقال یابد و ترمز مطمئن‌تری گرفته شود.

 

سیستم PTO

مكانیزم قطع و وصل حركت پی‌تی‌او (PTO) یا شافت خرمنكوب از نوع الكتروهیدرولیكی بوده و امكان بهره‌گیری از دورهای استاندارد 540 و 1000 دور در دقیقه توسط یك اهرم وجود دارد. طراحی این سیستم به گونه‌ای است كه با فشردن یك كلید، بدون نیاز به گرفتن پدال كلاچ، راه اندازی و توقف حركت شافت پی‌تی‌او، به نرمی صورت گرفته و در نتیجه عمر مفید كلاچ پی‌تی‌او افزایش می‌یابد. این سیستم به دو عدد شافت 6 خار و 21 خار مجهز است كه تعویض آن به سادگی امكان‌پذیر است. همچنین در هنگام كار با شافت پی‌تی‌او در حالت درجا، به منظور ایمنی یك عدد فیش قطع كن اضطراری، در قسمت بیرونی كابین تعبیه شده است كه در مواقع اضطراری و خطر با خارج ساختن آن از محل خود ( مثلاً توسط دست یا یك ریسمان ) می‌توان به سرعت نسبت به توقف حركت PTO اقدام كرد.

 

سیستم هیدرولیك

سیستم هیدرولیك دستگاه شامل دو مدار كم فشار ( 18 بار ) و پر فشار ( 190 بار ) است كه توسط یك عدد پمپ دنده‌ای دوقلو ( با دبی 30 و 73 لیتر در دقیقه ) تغذیه می‌شود. مدار كم فشار، روغن مورد نیاز برای روغنكاری كلیه چرخ دنده‌ها و همچنین فشار لازم برای درگیر كردن كلاچ‌های هیدرولیكی گیربكس دلتا پاور شیفت، پی‌تی‌او، قفل دیفرانسیل عقب، قفل دیفرانسیل جلو و سیستم چهار چرخ محرك (4WD) را تأمین می‌كند. مدار پرفشار نیز، روغن مورد نیاز جهت سیستم فرمان هیدرواستاتیك، جك‌های بالابر بازوهای عقب و خروجی‌های هیدرولیك را تأمین می‌كند. بازوهای جانبی عقب با استفاده از دو عدد جك هیدرولیك مجزا قادرند تا نیروی بالابری حدود 7 تن را اعمال كنند. این بازوها از نوع قلابدار بوده كه به دو جفت قرقری تیپ III ( معمولی و لبه‌دار ) و یك جفت قرقری تیپII مجهز هستند. همچنین سیستم هیدرولیك تراكتور به دو عدد مقسم خروجی هیدرولیك مجهز است كه هر مقسم داری یك اهرم كنترل در داخل كابین و یك جفت كوپلینگ اتصال سریع در پشت كابین است. هر مقسم می‌تواند به سادگی متناسب با جك هیدرولیك مورد استفاده به وسیله اپراتور به صورت یكطرفه یا دوطرفه تنظیم شود.

 

كنترل اتوماتیك بازوهای عقب

به منظور سهولت در امر كنترل حركت بازوهای جانبی تراكتور، عملیات فرماندهی و كنترل شیربرقی جك‌های هیدرولیك بر عهده یك سیستم الكترونیكی و در رأس آن یك واحد كنترل برنامه‌ریزی شده ( جعبه سیاه ) گذاشته شده است. با تنظیم سیستم كنترل اتوماتیك توسط اپراتور ( راننده تراكتور )، این سیستم كنترل موارد زیر را بر عهده خواهد گرفت:

  • كنترل سرعت پایین رفتن بازوها با توجه به سنگینی بار وارده.

  • كنترل حداكثر ارتفاع بالا رفتن بازوها به منظور ایمنی و تعادل.

  • كنترل حداكثر پایین رفتن بازوها به منظور كنترل عمق ادوات.

  • كنترل عكس العمل بازوها نسبت به نیروی كشش وارده از سوی ادوات.

  • كنترل تعادل تراكتور هنگام حمل ادوات سنگین در جاده به ویژه در سرعت‌های زیاد.

  • امكان عمق‌گیری سریع ادوات در هنگام شروع حركت در ابتدای هر راه شخم.

  • امكان ایجاد حالت تعلیق یا شناوری بازوها در حین كار با كارنده‌ها.

  • امكان حركت تدریجی بازوها با استفاده از كلیدهای روی گلگیر در هنگام نصب ادوات.

از دیگر كنترل‌های اتوماتیك تعبیه شده در این تراكتور، در گیر شدن چهارچرخ محرك (4WD) در زمان فشردن جفت پدال ترمز یا كشیدن ترمز دستی به منظور درگیری بهتر چرخ‌ها با زمین و همچنین قطع كردن قفل دیفرانسیل عقب در زمان فشردن هر یك از پدال‌های ترمز یا بالا بردن بازوها به منظور ایمنی است.

 

كابین

در طراحی كابین رعایت اصول ارگونومی مدنظر بوده و علاوه بر زیبایی و میدان دید عالی، استحكام و ایمنی آن نیز مورد توجه بوده است. طراحی پانل سمت راست راننده به گونه‌ای است كه ضمن افزودن به زیبایی آن، گنجایش كابین را نیز افزیش داده است. داشبورد جلو دستگاه (AGRO LINE) یكی از زیباترین و مدرن‌ترین داشبوردهای موجود بوده و در كنار تركیبی از درجات مختلف مربوط به دور موتور، درجه حرارت آب و میزان گازوئیل و هم چنین لامپ‌های هشدار دهنده مختلف، مجهز به یك نمایشگر LCD است كه مواردی مانند زمان، درجه حرارت روغن هیدرولیك، میزان بالا رفتن بازوهای هیدرولیك، مسافت طی شده، دور شافت پی‌تی‌او، ساعت كار تراكتور و سرعت حركت را نشان می‌دهد. كالیبراسیون داشبورد جلو نیز برای نمایش صحیح اعداد امكان پذیر است.

از دیگر امكانات كابین می‌توان به كولر، بخاری، پنكه، فیلتراسیون هوای داخلی و خارجی، فندك، صندلی كاملاً قابل تنظیم با امكان چرخش به راست ( تا 180 درجه )، صندلی تاشو همراه، فرمان كمرشكن با ارتفاع قابل تنظیم و دیگر تجهیزات رفاهی اشاره كرد.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : پنجشنبه 17 مرداد1387
MULTIFARMER


TurboFarmer KT Multifarmer 30.6

مناسب ترین ماشین کشاورزی که با اضافه کردن دستگاههای انتخابی متفاوت دیگر، مناسب ترین راه کارها و فعالیتی روان و با کیفیت را در زمین های زراعی فراهم می کند.

کاتالوگ های کامل:
Multifarmer 30.6
TurboFarmer KT

  اطلاعات بيشتر از سايت Merlo  



ارسال توسط امير هاشمی نژاد
 
تاريخ : یکشنبه 13 مرداد1387

تراکتور باغی کمرشکن ( ورزان ۹۵ )

مشخصات فنی

موتور : دیزل ٬ چهار زما نه ٬ دو و سه سیلندر ٬ هوا و روغن خنک ٬ ۳۰۰۰ دور در دقیقه با قدرت ۲۰ ٬ ۲۶ و ۳۳ کیلو وات معادل ۲۷ ٬ ۳۵ و ۴۵ اسب بخار

سیستم انتقال قدرت : دستی ٬ سینکرونایز (۲ × ۲ × ۳ ) دوازده سرعت بسمت جلو و (۲ ×۱ × ۳ ) شش سرعت بسمت عقب

حرکت : چهار چرخ محرک .(4WD)

فرمان : هیدرولیک ٬ زاویه فرمان °۳۵ ( با °۱۵ ± قابلیت تنظیم )

دیفرنسیال : روی هر دو اکسل با قفل و خلاص اتوماتیک .

کلاچ : تک صفحه ای خشک .

چرخها : جلو و عقب ۱۶× ۲۵/۸ ( یا ۱۶ × ۵۰/۷).

ترمز : از نوع مکانیکی با لنت کفشکی بر روی چرخهای جلو.

ترمز دستی : از نوع مکانیکی با لنت کفشکی بر روی چرخهای عقب .

بازوی بلند کننده ادوات : هیدرولیک با گیر سه نقطه ای.

- حداکثر فشار هیدرولیک : ۱۷۰ بار .

- حداکثر ظرفیت : در فشار ۱۲۰ بار برابر ۶۲۰ کیلوگرم.

قلاب یدک کش : قابل تنظیم و مناسب حرکت در جاده .

وزن تقریبی یدک کش : ۲۰۰۰ - ۳۵۰۰کیلوگرم . ( با توجه به نوع موتور ) .

سیستم برق : باطری ۱۲ ولت ٬ ۸۰ آمپر ساعت ٬ ۳۴۵ آمپر. با نشانگرهای سوخت ٬ ساعت ٬ دورسنج موتور٬‌درجه حرارت روغن ٬ ( خفه کن اتوماتیک ) ٬ سوییچها ی ترمز و کلاچ ٬ پریز عقب تراکتور برای تریلر و سیستم روشنایی خارجی ٬ بوق و روشنایی تایُید شده برای کار در جاده .

قابلیت بالا رفتن از سطح شیبدار : ۱۰۰ ٪

قاب ایمنی : حفاظ ایمنی با قابلیت تا شدن روی کاپوت .

شعاع گردش : ۱۵۰ سانتیمتر.

محور تواندهی ( ( P.T.O : دو عدد محور تواندهی در پشت تراکتور ٬ بالا و پایین با شفت هزار خار برابر
استا ندارد

ASAE 1 3/8 in. (DIN 9611)

حداکثر قدرت روی محور تواندهی : ۴۱/۳۱/۲۳ اسب بخار . ( با توجه به نوع موتور ) .

- سرعت : ۵۴۰ و ۹۰۰ دور در دقیقه با توجه به نوع اد وات و سینکرونایز با سرعت چرخها برای کاربرد ادواتی که متناسب با دور چرخ تراکتور کار می کنند .

- جهت چرخش : در جهت عقربه های ساعت به هنگام حرکت به سمت جلو و خلاف جهت عقربه های ساعت به هنگام حرکت به سمت عقب ( دید از عقب به تراکتور ) .

وزن : در وضعیت آماده به کار ۱۰۰۰ - ۱۲۰۰ کیلوگرم . ( با توجه به نوع موتور ) .

ابعاد :

- حداکثر طول ۲۸۴۰- ۲۹۴۰ میلیمتر ( با توجه به نوع موتور ) .

- حداکثر عرض در نوع ( | ) ۹۸۰ میلیمتر و در نوع ( || ) ۱۱۶۰ میلیمتر .

- فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو برابر ۱۱۱۰ میلیمتر .

- ارتفاع برابر ۱۱۲۰ میلیمتر .



ارسال توسط امير هاشمی نژاد

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

تفریح و سرگرمی

دانلود